Wat een wereldplek! - Reisverslag uit Valemount, Canada van Manfred & Marjolein Puijk - WaarBenJij.nu Wat een wereldplek! - Reisverslag uit Valemount, Canada van Manfred & Marjolein Puijk - WaarBenJij.nu

Wat een wereldplek!

Door: Manfred

Blijf op de hoogte en volg Manfred & Marjolein

07 Juni 2017 | Canada, Valemount

Een lange rit van Whistler naar Clearwater. Om 9.15 uur op weg. Al vrij snel op de lange doorgaande weg naar het Noorden. We waanden ons in Oostenrijk, prachtige bergpassen, kleine en grote bergmeren overal, en vooral veel supergroen bos. Fantastische natuur om doorheen te rijden. Gaat dan natuurlijk niet snel. Stijgen naar 1300 meter en weer terug naar 700. En regelmatige stops om de mooie natuur op de gevoelige plaat vast te leggen. Onderweg ook nog Provincial Park Chasm aangedaan. Een bergwand wat door zijn oranje/roze kleur als een natuurverschijnsel te boek stond. Was mooi om te zien, alleen niet zo indrukwekkend als verwacht. Dus maar weer door. Getankt en wat lunchdingetjes ingeslagen, en rond half 5 op de straat waar ons logeeradres was. Nummer 3400 was niet bekend op de navigatie, naar gelukkig wel een bord: nog 20km.....een weg omhoog naar het ejnde van de wereld zo leek het. De laatste 8km op onverharde weg. Maar eenmaal boven (na een half uur) wisten we waarvoor we het hadden gedaan. Wat een pracht locatie: Alpine Meadows Resort. Een verzameling houten huisjes op een groot park, met een prachtig meer en omringd door bossen en bergen. What a scenery!!
's Avonds uiteraard op het park gegeten. Zeer vriendelijke bediening uit Spanje, Duitsland, Australië en de UK. Redelijk culiniare hap, wel stevig aan de prijs, zelfs exclusief de verplichte 15% tip. Maar ja, alternatief was de berg weer af en op. Nu onder genot van Pinot Gris en een heerlijk tapbiertje lekker gegeten.
De volgende ochtend, al iets minder gefocust op de beren die je zou kunnen tegenkomen, naar het restaurant gelopen voor een ontbijt. Enigste plek waar het ontbijt inclusief was. Lekker buiten op terras in de zon, uitkijkend of op het meer of op de kleine kolibrietjes die er rond vlogen. Daarna op weg naar Wells Gray Provincial Park, bekend om zijn watervallen. Drie prachtige gezien: de Spahats Falls, de Dawson Falls (getypeerd als een kleintje 'Niagra Falls') en de Helmcken Falls. Zeer indrukwekkend, wat een water valt daar naar beneden. En tijdens de rit 2x een beer gespot. De eerste langs de kant van de weg, de tweede overstekend. De laatste schrok van ons (kwamen net de bocht om met onze grote zwarte bolide) en was snel verdwenen. Maar goed: de teller staat op vier. Doorgereden op een onverharde weg naar Clearwater Lake, ach was maar 30km....Toen we er eindelijk waren, zagen we niks anders dan een camping, gelukkig nog een bordje met 'coffee' gespot. Daar konden we op een terras genieten van een geweldig uitzicht op het meer, en in alle rust van koffie met homemade taart genieten.
Daarna thuisreis aanvaard, onderweg nog even bier en wijn ingeslagen. Ook nu maar even de Nederlandse prijzen uit ons hoofd gezet, want voor alcohol betaal je hier de hoofdprijs. 's Avonds weer lekker gegeten in het restaurant op het park en nog een biertje en wijntje in het huisje. Top!!
Na het ontbijt (weer buiten op terras) de spullen weer bij elkaar gezocht en 'helaas' afscheid genomen van dit wonderschone resort. Op naar Valemount, een tussenstop op weg naar Jasper. Eėn lange weg (de Highway 5), 200km further up North. Prachtige scenery. Bergtoppen nog veelal wit besneeuwd, de winter heeft dit jaar lang geduurd in Canada. En beer nummer 5 gespot. Hij stak rustig deze Highway over, om daarna in de graskant te verdwijnen. Om half 2 al op de plek van bestemming. Een OK hotel direct aan de weg. Rustig dagje verder, morgen door naar Jasper.